REFORMATIE
500 JAAR
Dinsdagavond 31 oktober slaan 6 christelijke
gemeenschappen (kerken) in Oudewater de handen ineen om deze Hervormingsdag te
gedenken.
Zij doen dit in een avondvullende bijeenkomst
verdeeld over 2 locaties.
Om 18.00 uur in “De Rank” wordt de
lichamelijke en geestelijke mens gelaafd met een gezamenlijke maaltijd.
Hiervoor brengt ieder een portie voedsel mee, voorgerecht, hoofdgerecht of
nagerecht. Tijdens het nuttigen van dit voedsel vinden er drie gespreksronden
over de eerste drie “sola,s” plaats.
Daarna gaan we naar de Grote of St. Michaëls
kerk om te luisteren naar muziek, zang en gebed.
Vanaf 20.15 uur zullen daar in een
vesperviering de twee overgebleven “sola’s“ besproken worden. Het kamerkoor
‘Canticum Amicorum’ verzorgt de gezangen.
Dirigent en organist zullen de muziek op een
boeiende wijze uitleggen. Er worden werken uitgevoerd van o.a. Felix
Mendelssohn, liederen van Luther, Psalm 121 van Adriaan C. Schuurman en het
Luthers avondgebed van Arie J. Keijzer. Er is ook plaats voor samenzang, gebed
en orgel soli.
Canticum Amicorum staat al jaren onder
leiding van Patrick van der Linden, Stadsorganist Gerben Mourik zal het koor
deze avond begeleiden.
Deze viering is toegankelijk voor iedere
belangstellende!
Een bijdrage aan de uitgang wordt op prijs
gesteld.
UITLEG:Viering reformatie sinds 1517.
Initiatief van de 6 Christelijke gemeenschappen van Oudewater!
Gezamenlijk bereiden zij samen met het IKO een viering voor op 31 oktober 2017.
leidraad in deze feestelijkheden zijn de "Sola's" te weten:
Alleen door de Schrift
Alleen door genade
Alleen door geloof
Alleen Christus
Alleen aan God de eer
De
Reformatie wordt vaak samengevat in 5 Latijnse termen, die stuk voor stuk
‘alleen’ de kern zijn van het protestantse christendom. Deze stellingen zijn
tijdens de Reformatie los van elkaar gepresenteerd, pas vanaf de 20e eeuw wordt
het als een eenheid beschouwd. Ontdek hier waar deze 5 sola’s precies voor
staan.
Sola
Scriptura – Alleen door de Schrift
Protestanten
waren én zijn ervan overtuigd dat alleen de Bijbel het Woord van God is, wat
toegankelijk moet zijn voor iedereen. Het lezen (in de eigen taal) en
interpreteren van de Bijbel was een onmisbaar onderdeel van deze
toegankelijkheid. Luther keerde zich tegen de leer van de katholieke kerk, die
ervanuit ging dat alleen de paus en de bisschoppen de Bijbel écht goed konden
interpreteren.
Op
10 december 1520 hield Luther een boekverbranding op een plein net buiten
Wittenberg. Hiermee bracht hij radicaal zijn betekenis van Sola Scriptura in de
praktijk: alleen de Bijbel is Gods Woord, niet allerlei katholieke theologische
werken die er qua interpretatie volgens Luther vaak naast zaten.
Sola
Gratia – Alleen door genade
De
95 stellingen die Luther (al dan niet) op de deur van de kerk in Wittenberg
spijkerde, richtten zich voornamelijk tegen de aflatenpraktijk. Met het kopen
van een aflaat konden gedane zonden worden vergeven. Biechten en boetedoening
leidden daarnaast tot zondevergeving. Luther – en met hem vele andere
reformatoren – geloofde dat de mens zelf (met hulp van de priester, bisschop of
paus) juist niet voor vergeving van zonde kon zorgen. Alleen Christus‘
kruisdood kon vergeving bewerkstelligen. Dat was ‘gratia’, pure genade.
Sola
Fide – Alleen door geloof
Sola
Fide is onlosmakelijk met het voorgaande verbonden. De genade in ‘Sola Gratia’
is beschikbaar voor diegenen die in Christus geloven. Protestanten vertrouwen
erop dat alleen hij zonden kan vergeven en verlossing kan brengen, dat is
volgens hen het ‘ware geloof’. Dit ‘Sola
Fide’ zette Luther tegenover de goede werken die de mens volgens de katholieke
kerk ‘moest’ doen als bijdrage aan hun verlossing. Luther – en later ook andere
reformatoren zoals Calvijn – baseerden deze theologie onder andere op een
gedeelte uit de Bijbel, uit Paulus’
brief aan de Efeziërs:
“Want
door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is
een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme”
Solus
Christus – Alleen Christus
Deze
‘solus’ zou kunnen worden beschouwd als de kern van het
Reformatie-gedachtegoed. Volgens Luther presenteerde de katholieke kerk naast
Jezus allerlei extra personen (de vele heiligen, priesters, bisschoppen en
Maria) die bij konde dragen aan verlossing en aan contact met God. Naast deze
personen ook nog andere ‘zaken’, zoals de voornoemde goede werken, de
boetedoening, de biecht en de aflaathandel. De Reformatie ging in tegen al deze
‘extra helpers’: alleen door Christus (en zijn kruisdood) wordt je vergeven en
kun je met God in contact staan, daarover waren de reformatoren het roerend
eens.
Soli
Deo gloria – Alleen aan God de eer
Dit
lijkt een soort reformatorische aansporing tot een daad als antwoord op de
voorgaande Sola’s: eer God, omdat Hij uiteindelijk de mens redt en verlost
(Sola Gratia) door Jezus‘ sterven (Solus Christus) en het geloof (Sola Fide)
aan mensen geeft. Reformatoren vonden dat personen en instellingen – de
katholieke kerk met haar clerici en heiligen – teveel eer kregen dat God
behoorde toe te komen. God moest geeërd worden door alles heen. Een groot
aantal kunstenaars nam dit heel letterlijk: ze ondertekenden hun werk met
S.D.G, waarmee ze als het ware hun werk aan God opdroegen. Bach ondertekende
bijvoorbeeld een groot deel van zijn cantates hiermee, net als zijn collega’s
Händel en Graupner.
Info van Wikipedia